SEYYİD KUTUP
Seyyid Kutub, Mısırlı yazar ve düşünce adamıdır. 20. yüzyıldaki İslamcılık (islamizm) akımının önemli isimlerinden.
1906 yılında Mısır’ın Asyut kasabasında, dindar bir ailenin çoçuğu olarak dünyaya geldi. Orta ve lise tahsilini el-Ezher de bitirdi. Kahire Üniversitesi’nin Darul Ulum fakültesine girdi. 1933 yılında mezun oldugu fakülteye aynı yıl öğretim görevlisi olarak tayin oldu. 1939 ve sonrasında İslami düşünceye yöneldi. 1946′da yayımladığı Konum Dersleri isimli makalesini yayımladı. Çoğuna göre bu makalesi onun İslami düşünceye girişini temsil eder. Makalesinde toplumun ıslahının ve Müslümanların bu yönde çalışmasının Kur’an’ın emri olduğunu savunuyor, Mısır’ın o dönemki toplumsal yapısını ve geçirmekte olduğu dejenerasyonu eleştiriyordu.
1949 yılında ABD’ye gitmiştir. Bu dönem boyunca Amerikan yaşam tarzını ve toplumunu, tanık olduğu ırkçılığı eleştirmiş ve Amerikan medeniyetini primitif olarak görmüş ve reddetmiştir. Ayrıca, 1949 yılında, o yurtdışındayken, İslam’da Sosyal Adalet isimli eseri yayımlanmıştır. Bu eserinde gerçek sosyal adaletin İslam’da olduğunu öne sürmüştür. Ayrıca yine ABD’deki yıllarında, daha önce kaleme almış olduğu edebi makale ve eserleri eleştiriyor, o dönemlerde sahip olduğu daha seküler olarak tanımlanabilecek edebiyat anlayışından ziyade edebiyatın da kaynak olarak en başta İslam’ı alması gerektiğini savunuyordu.
Mısır’a döndüğünde, kamu hizmetinden ayrılıp İhvan-ı Müslimin yani Müslüman Kardeşler diye adlandırılan teşkilatına katılmıştır. Teşkilatın gazete ve dergilerinden devamlı olarak düşüncelerini aktarmaya çalışırken, teşkilatın genel düşüncesiyle kendi fikirleri arasındaki bazı farklılıklar ortaya çıksa da, bunlar ufak detaylardı. Cemal Abdül Nasır’a düzenlenen 1954 tarihli suikast girişimi nedeniyle birçok Müslüman Kardeşler üyesi gibi o da tutuklandı. Yargılama sonunda Seyyid Kutub’a on yıl ağır hapis cezası verilmiştir. Hapiste ileride büyük bir önem ve üne kavuşacak iki eseri olan, Kur’an tefsiri Fi zilâl-il-Kur’an ve Kutub’un siyasi ve düşünsel görüşlerinin en son ve bütününü ifade eden Yoldaki İşaretler`i kaleme almıştır. 1964′te serbest bırakıldıktan sonra, 1965′te tekrar tutuklandı. Bu kez de birçok Müslüman Kardeşler üyesi ile birlikte tutuklanmıştı ve tutuklanma nedeni devlete karşı bir darbe girişimi idi. 22 Ağustos 1966′d hakkında idam cezası verildi. Kararı Pakistan, İngiltere, Lübnan, Ürdün, Sudan ve Irak gibi ülkelerdeki birçok dini otorite ve grup tepkiyle karşılasa ve Nasır’ı kararından döndürmeye çalışsalar da, Seyyid Kutub 29 Ağustos 1966′da idam edilmiştir.
Seyyit kutubun alim olmadığı halde tefsir yazmaya kalkarak “Fizilalilkur’an” diye adlandırdığı kitabı ile diğer kitaplarında İslam Dininin esaslarıyla bağdaşmayan birtakım sözler ilim adamları tarafından tespit edilmiştir. Mesela Kuran tefsiri olarak yazdığı kitabında İslam fıkhını değersiz sayarak şöyle demektedir: “Fıkıhla uğraşmak ömrü boşa geçirmektir, ecirden hali olduğunu haseb ederim…”
İslamın esaslarıyla bağdaşmayan bir takım sözler söylediği için osmanlı devletinin son şeyhu’lislamı Mustafa Sabri efendi “Mevkifu’l-akıl” kitabında onu kötülemiştir. Ayrıca Ebubekir sifil de Seyyid kutubun İslam alimi olmadığını savunmaktadır.
Türkçeye Çevrilen Eserleri:
1906 yılında Mısır’ın Asyut kasabasında, dindar bir ailenin çoçuğu olarak dünyaya geldi. Orta ve lise tahsilini el-Ezher de bitirdi. Kahire Üniversitesi’nin Darul Ulum fakültesine girdi. 1933 yılında mezun oldugu fakülteye aynı yıl öğretim görevlisi olarak tayin oldu. 1939 ve sonrasında İslami düşünceye yöneldi. 1946′da yayımladığı Konum Dersleri isimli makalesini yayımladı. Çoğuna göre bu makalesi onun İslami düşünceye girişini temsil eder. Makalesinde toplumun ıslahının ve Müslümanların bu yönde çalışmasının Kur’an’ın emri olduğunu savunuyor, Mısır’ın o dönemki toplumsal yapısını ve geçirmekte olduğu dejenerasyonu eleştiriyordu.
1949 yılında ABD’ye gitmiştir. Bu dönem boyunca Amerikan yaşam tarzını ve toplumunu, tanık olduğu ırkçılığı eleştirmiş ve Amerikan medeniyetini primitif olarak görmüş ve reddetmiştir. Ayrıca, 1949 yılında, o yurtdışındayken, İslam’da Sosyal Adalet isimli eseri yayımlanmıştır. Bu eserinde gerçek sosyal adaletin İslam’da olduğunu öne sürmüştür. Ayrıca yine ABD’deki yıllarında, daha önce kaleme almış olduğu edebi makale ve eserleri eleştiriyor, o dönemlerde sahip olduğu daha seküler olarak tanımlanabilecek edebiyat anlayışından ziyade edebiyatın da kaynak olarak en başta İslam’ı alması gerektiğini savunuyordu.
Mısır’a döndüğünde, kamu hizmetinden ayrılıp İhvan-ı Müslimin yani Müslüman Kardeşler diye adlandırılan teşkilatına katılmıştır. Teşkilatın gazete ve dergilerinden devamlı olarak düşüncelerini aktarmaya çalışırken, teşkilatın genel düşüncesiyle kendi fikirleri arasındaki bazı farklılıklar ortaya çıksa da, bunlar ufak detaylardı. Cemal Abdül Nasır’a düzenlenen 1954 tarihli suikast girişimi nedeniyle birçok Müslüman Kardeşler üyesi gibi o da tutuklandı. Yargılama sonunda Seyyid Kutub’a on yıl ağır hapis cezası verilmiştir. Hapiste ileride büyük bir önem ve üne kavuşacak iki eseri olan, Kur’an tefsiri Fi zilâl-il-Kur’an ve Kutub’un siyasi ve düşünsel görüşlerinin en son ve bütününü ifade eden Yoldaki İşaretler`i kaleme almıştır. 1964′te serbest bırakıldıktan sonra, 1965′te tekrar tutuklandı. Bu kez de birçok Müslüman Kardeşler üyesi ile birlikte tutuklanmıştı ve tutuklanma nedeni devlete karşı bir darbe girişimi idi. 22 Ağustos 1966′d hakkında idam cezası verildi. Kararı Pakistan, İngiltere, Lübnan, Ürdün, Sudan ve Irak gibi ülkelerdeki birçok dini otorite ve grup tepkiyle karşılasa ve Nasır’ı kararından döndürmeye çalışsalar da, Seyyid Kutub 29 Ağustos 1966′da idam edilmiştir.
Seyyit kutubun alim olmadığı halde tefsir yazmaya kalkarak “Fizilalilkur’an” diye adlandırdığı kitabı ile diğer kitaplarında İslam Dininin esaslarıyla bağdaşmayan birtakım sözler ilim adamları tarafından tespit edilmiştir. Mesela Kuran tefsiri olarak yazdığı kitabında İslam fıkhını değersiz sayarak şöyle demektedir: “Fıkıhla uğraşmak ömrü boşa geçirmektir, ecirden hali olduğunu haseb ederim…”
İslamın esaslarıyla bağdaşmayan bir takım sözler söylediği için osmanlı devletinin son şeyhu’lislamı Mustafa Sabri efendi “Mevkifu’l-akıl” kitabında onu kötülemiştir. Ayrıca Ebubekir sifil de Seyyid kutubun İslam alimi olmadığını savunmaktadır.
Türkçeye Çevrilen Eserleri:
Fi Zilalil Kuran (tefsir),
Yoldaki İşaretler,
İslamda sosyal adalet,
Din budur,
İslam düşüncesi,
İstikbal islamındır,
İslamda sosyal adalet,
Kadın ve aile.
Yahudi ile Savaşımız.
kuranda kıyamet sahneleri
Yoldaki İşaretler,
İslamda sosyal adalet,
Din budur,
İslam düşüncesi,
İstikbal islamındır,
İslamda sosyal adalet,
Kadın ve aile.
Yahudi ile Savaşımız.
kuranda kıyamet sahneleri
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder