7 Ekim 2019 Pazartesi

Karanlık sokaklardan âlimliğe: İmam Zeyd Şakir


Karanlık sokaklardan âlimliğe: İmam Zeyd Şakir

İmam Zeyd Şakir, yalnızca Amerika'da değil, bütün dünyada sohbetleri dinlenen ve vaazları takip edilen bir âlim. 

İmam Zeyd Şakir 1956 doğumlu. Ailesi Afrika, İrlanda ve Kızılderili asıllı. Sivil aktivizm çalışmaları, İslamofobi ve ırkçılığa karşı yaptığı mücadeleyle ön plana çıkan İmam Zeyd Şakir, yalnızca Amerika'da değil, bütün dünyada sohbetleri
 dinlenen ve vaazları takip edilen bir âlim.

Siyahilerin tarihi ayı (Black History Month), Malcolm X’i anma günleri programlarında ismini görebileceğiniz gibi mültecilere yönelik yardım kampanyaları, uyuşturucuya karşı mücadele, gençlere yönelik düzenlenen kamplar ve bir çok STK çalışmalarında doğrudan sahada olduğuna şahit olursunuz. “Nelson Mandela’dan Müslümanların öğrenmesi gerekenler” temalı bir programın posterine internette denk geldiyseniz muhtemelen İmam Zeyd Şakir tarafından düzenlenmiştir.

Amerika’nın etkin imamlarından olan İmam Zeyd Şakir, meşhur Zeytuna Üniversitesi'nin (eski ismiyle Zeytuna Enstitüsü) hocalarından birisi. Tek başına ayrı bir yazının konusu olması gereken Zeytuna Üniversitesi, 1996’da Hamza Yusuf ve Hişam Alalusi tarafından ABD-Kaliforniya’da kuruldu. Uzun yıllar Arapça dersleri ve İslami ilimler kursları veren enstitü, son yıllarda akredite olduktan sonra üniversite olarak hizmet vermeye başladı. 2009 yılında üniversite statüsüne geçen enstitü, bünyesine İmam Zeyd Şakir’i de alarak “İslam hukuku ve teolojisi” lisans programı vermeye başladı. Yazın kendi kadrosu ve Avrupa’daki saygın âlimlerle birlikte yoğunlaştırılmış İslami ilimler dersleri vermek üzere öğrencilerle birlikte İslam topraklarına gidiyorlar. Medine, Fas, Ürdün, Mısır gibi ülkelerde verilen dersler son iki yıldır İstanbul ve Konya’da yapılıyor. Rihle programları olarak bilinen bu programlara İmam Zeyd Şakir de katılıyor. Öğrenci profilleri çok değişken. Her yaştan öğrencisi olan okul, gençler kadar, yaşı ilerlemiş ama ilim için geç değil diyen yaşlılarımıza da öğrenciliği tattırıyor. İmam Zeyd Şakir, bu üniversitenin ve programların ortak kurucularından birisi.

“Bu hakikatle keşke 20 yıl daha erken tanışsaymışım diyorum”

İmam Zeyd Şakir, Müslüman bir ailede dünyaya gelmedi. Kendisi mühtedi İslam âlimlerinden birisi. 1977 yılında Müslüman oldu. O sırada ABD hava kuvvetlerinde görev yapıyordu. İslam’ı kabul etme sürecini şu kelimelerle anlatıyor: “Hakikati ararken İslam’ı buldum. Yaşadığım bölgedeki şartlar ve lise hayatım bir çok toplumsal sorunla karşılaşmama sebep oldu. Annem tek başına yedi çocuk büyütmeye çalışıyordu. Paramız da yoktu. Bu yüzden açlık sınırında olan ailelere verilen evlerin olduğu bir mahallede büyüdüm. Toplumsal hastalıkların her türüne şahit oldum. Bu problemlerin hepsinin bir çözüm programı olmalı, bunlar için birisinin koyduğu kurallar silsilesi olmalı diyordum. Bir yandan bu problemlere çözüm arayışındaydım. Diğer yandan ise Allah, hakikat ve hayat ile ilgili temel sorularım vardı. Bunlara cevaplar arıyordum. Allah’ın takdiriyle birçok dini öğrenmeye gayret ettim. Bir dönem komünizm ve ateizmle boğuşup durdum. Aradığımı bulamadım. Ama en son İslam ile tanıştım ve ruhum huzura erdi. Subhanallah!

İslam’ı öğrendikçe kafamdaki tüm soruların cevaplarını buldum. Toplumsal reform, Yaratan kim, yaratılan kim, ikisi arasındaki ilişki nedir, nasıl muhafaza edilmelidir... Peki ben nasıl ibadet edeceğim diye sorarken, Peygamber efendimizi (Sav) ve onun sünnetini tanıdım. Sonunda Müslüman oldum. Bu hakikatle keşke 20 yıl daha erken tanışsaymışım diyorum.”

Mescid El-İslam’ın kurulmasına vesile oldu

1980’ler, büyük gruplar halinde Afrika asıllı Amerikalıların İslam’ı kabul ettiği yıllardı. Suudi Arabistan bu gelişmeleri yakından takip ediyordu ve 1980’lerde Suud üniversiteleri siyahi Müslümanlara İslam’ı öğrenmeleri için cömert üniversite bursları veriyordu. Bazı kaynaklar, ABD’nin, reformist ve devrimsel bir ruhla İslam’ı kabul eden Müslüman siyahilerden ürktüğünü ve bu yüzden bu Müslümanları Selefi İslam akımına kanalize etmek istediğini savunmaktadır. Bu iddia gerçeğe yakın. Zira Amerika’da selefi İslam’ın yayılması aynı yıllara denk geliyor. İmam Zeyd Şakir de Medine Üniversitesi'nden bu bursu alan öğrencilerden birisi olacaktı. Yalnız bursun gecikmesi ve Mısır’daki Arapça programına çoktan başlamış olması, onu Suudi Arabistan’a gitme fikrinden vazgeçirdi. İmam Zeyd Şakir kurşunu milimle kaçıran öğrencilerden oluyor.

Kahire’de bir yıl Arapça öğrendikten sonra Connecticut’a yerleşen İmam Zeyd Şakir, burada sivil aktivizm çalışmalarına devam etti. Mescid El-İslam’ın kurulmasına vesile oldu. Bu mescitte uyuşturucu alışkanlığı olan gençleri toplumsal hayata geri kazandırmak için onlarla çalışmalar yaptı. Bir yandan akademik çalışmalarına devam etti ve Southern Connecticut State Üniversitesi'nde siyaset bilimi dersleri verdi.

Her yaz İstanbul ve Konya’ya geliyor

İmam Zeyd Şakir’in hayatının kırılma noktası Suriye’deki eğitim dönemi oldu. Geleneksel İslami çalışmaları yapmak için Suriye’ye gitmeye karar verdi. Suriye’de yedi yıl boyunca İslam çalışmaları yaptı. Tasavvufa ve maneviyata olan ilgisi bu dönemde başladı. Suriye’den sonra ise Fas’a gitti. Yoğun Arapça, İslam hukuku, Kur'an çalışmaları yaptı. Fas’taki şeyhler vesilesiyle manevi bir terbiye de aldı. 2003 yılında Kaliforniya’ya taşındı ve Zaytuna Enstitüsü'nde devamlı bir âlim olarak eğitim vermeye başladı. Arapça, İslam hukuku, tarih ve tasavvuf dersleri vermeye başladı. Bu dersler için yeni bir eğitim programının ihtiyacını hisseden İmam Zeyd Şakir, İslami ilimlerin öğretiminde yeni bir pilot program geliştirdi. Geleneksel ve güncel İslami ilimlerin harmanlanarak hazırlandığı bu programı Zeytuna Üniversitesi’nde uyguladı.

İmam Zeyd Şakir 500 en etkili Müslüman listesinde bulunmaktadır. Zaytuna Üniversitesi'nin düzenlediği Rihle programları çerçevesinde 20 günlük yoğunlaştırılmış İslami eğitim programı vermek üzere her yaz İstanbul ve Konya’ya gelmektedir.

İmam Zeyd Şakir’i tanımak için konuşmalarından bazı kesitler

“Müslümanlar, Amerika toprakları Amerika olmadan buradalardı. Bizim Müslümanlar olarak buradaki hikayemiz 20. yüzyılda bu topraklara gelen Suriyeliler, Yemenliler ve Arnavutlar ile başlamadı. Bu hikaye cesur Afrikalı Müslüman kölelerin kan ve ter ile bu ülkeyi inşa etmesiyle başladı. Onların kavgaları bizim kavgamızdır. Bizim mücadelemiz yalnızca onlarınkinin devamıdır.

Irkçı ve beyaz-merkezci politikayla olan mücadelede toplumsal vicdanı sağlayacak inanç yalnızca İslam’dır.”

“Bugün içinde bulunduğumuz Müslüman toplumda entelektüel, eğitimli ve evlilik için kariyerine gerekli zamanlarda ara verebilecek birçok Müslüman hanım var. Müslüman erkekler, evlilik mevzu bahis olunca, bu Müslüman hanımlara itibar etmiyor. Bu yüzden yetenek, güzellik, olgunluk ve dinamizme sahip birçok Müslüman hanım, Müslüman erkeklerin narin ve ürkek 'gerçek Müslüman kadın' arayışı esnasında eleniyor. Bu, İslam toplumu için tam bir fecaat! Kendimize sormamız gereken sorular var. 'Peygamberin öğrettiği model bu muydu? Neden Peygamber (sav) güçlü, kararlı ve hür kadınlarla evlendi?' ” (http://www.emel.com/article?id=71&a_id=1964)

“(Amerika’da Müslüman hanımlara yapılan sözlü taciz olaylarına ithafen) Yaşadığımız bu zor günlerde gayrimüslim kadınlarından bir kısmı dahi tesettürlü kardeşlerimize destek olmak için sokaklarda başörtüsü takıyorlar. Müslüman hanımlara gayrimüslim hanımlar bu desteği verirken, Müslüman erkeklerin daha fazla sorumluluk alması gerekmez mi?”

Not: Bu yazının hazırlanması esnasında Walaa Quisay’ın doktora araştırmasından faydalanılmıştır. Walaa Quisay, Batı’daki İslami oluşumlar ve Zaytuna Üniversitesi'nin öğretileri üzerine Oxford Üniversitesi Doğu Çalışmaları bölümünde doktora çalışması yapmaktadır.

Ayşenur Gökşen Aydın yazdı

https://www.dunyabizim.com/portre/karanlik-sokaklardan-limlige-imam-zeyd-sakir-h22723.html

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder